Lågdos naltrexon vid multipel skleros

Detta är en drog som är ganska vanligt förekommande i USA men ges även på recept till ms patienter i andra länder samt Norge. Medicinen är inte tillgängligt på recept här i Sverige.

Läkemedlet, som också har rapporteras att hjälpa till med effek terna av cancer, aids och reumatoid artrit, fungerar genom att skapa ett uppsving i endorfiner att återställa patienternas immunsystem.

Vad är LDN?  Låg dos naltrexon, där naltrexon används i doser av ungefär en tiondel som används för drog / rehabilitering, används som en "off-label" behandling för vissa immunologiskt relaterade sjukdomar.

"Opioider vid multipel skleros

Den endogena opioida systemet består av infödda opioida peptider (endorfiner, enkefaliner, metenkephalins) och opioidreceptorer. Samband med neurotransmittorer, opioida peptider har ett antal biologiska åtgärder, inklusive åtgärder i samband med immunitet och celltillväxt.
Olika kliniska observationer tyder på att kroppsegna opioider kan vara inblandade i MS.  forskning har visat låg endorfin nivåer i mononukleära vita blodkroppar hos patienter med aktiv MS. tester har visat sig ha en positiv effekt när enkefalin behandling används till patienter med kronisk svår progressiv MS.

Höga doser av naltrexon orsakar en varaktig blockad av opioidreceptorer, vilket minskar kroppens egen produktion av kroppsegna opioider. När lågdos naltrexon (LDN) ges, blockeras opioid receptorer  för fyra till sex timmar. Under 18-20 timmar dagen efter blockaden sker en överkänsliga reaktion där endogena opiater och produktion av opioidreceptorer dramatiskt ökar.

Effekterna av naltrexon i denna teknik är inte bara stereospecifik men beroende på hur länge opioid receptor blockeras i stället för läkemedlets dosering. På detta sätt kan det endogena opioida systemets effekter för EAE utveckling och progression studeras. (Experimentell Autoimmun encefalomyelit (EAE), även kallad experimentell allergisk encefalomyelit, är en djurmodell av multipel skleros).

FORSKNINGSRESULTAT  

Resul Intermittent blockad med LDN förhindrar beteendemässiga tecken på sjukdom hos vissa djur och markant reducerar svårighetsgraden av kliniska tecken och neuropatologi av EAE i andra. Dessa resultat tyder på att kroppsegna opioider fungerar som hämmande faktorer som delvis bestämmer uppkomsten och utvecklingen av EAE. Denna studie ger ett nytt paradigm för att förstå biologi EAE och ge konsekvenser för patogenes och behandling av MS
Forskarna drog också paralleller till de yttranden som att kvinnor med MS som är gravida har en hög grad av eftergift av MS och färre återfall. Men dessa kvinnor har en markant ökning av återfallsfrekvensen tre månader efter förlossningen, när endogena opioid nivåer minskat. Detta fynd skulle kunna tolkas som en eller flera av de förhöjda opioider framkallade under graviditeten agerar med relevanta opioida receptorer för att minska det synliga uttrycket för MS. När dessa höga nivåer faller till basala värden efter leverans, kan man märka de skyddande effekterna nedgång och sjukdomsförloppet fortsätter."

Länk till bra information ang LDN


http://www.suite101.com/content/low-dose-naltrexone-in-multiple-sclerosis-a69916

Eller testa den här länken......

http://www.suite101.com/reference/ldn

LDN Är något som har fångat mitt intresse. Jag kommer att skriva eller länka till mer intressant  information i ämnet längre fram.

2 kommentarer:

MyStory sa...

Det är drygt tre år sedan du skrev det här inlägget men då du inte lagt etiketten LDN till något annat inlägg så har du kanske inte skrivit mer om det. Jag har använt LDN i drygt fyra månader nu och den jobbiga värken i mina ben försvann dag fyra. Det går att få LDN på recept och då tillverkas det av APL. Har du funderat mer på att prova?

Ms mitt i livet sa...

Hej my story, nej jag har inte testat ännu men är fortfarande intresserad. Min läkare säger nej :-( känner mig rädd för att sluta med copaxonen som jag vant mig vid. Läst att man kan ta både och men ej fått det riktigt bekräftat äm.

kul att du har provat och att det verkar funka,:-) jag skulle vilja prova för min trötthet och mina kognitiva besvär, har du blivit piggare mvh Ulrika